Adakah Anda Radang?

Adakah Anda Radang?

Jika anda mempunyai Acid Reflux, Kandidiasis (Jangkitan Yis), Tekanan Darah Tinggi, bakteria atau jangkitan virus, Arthritis, Jerawat atau Osteoporosis, maka anda juga boleh mempunyai kronik keradangan gred rendah.

Keradangan sistemik adalah tindak balas badan untuk mengurangkan tekanan sama ada ia disebabkan oleh diet atau gaya hidup kita secara umum. Berfikir tentang apabila anda puntung kaki anda. Reaksi segera adalah kesakitan dan berdenyut. Keradangan ini adalah jelas. Tetapi keradangan kronik, gred rendah dipercayai menjadi punca utama penyakit, penuaan dan penyakit. Apabila gejala badan muncul, seperti sakit-sakit badan, batuk, sendi achy, keradangan telah pun ditahan. Demam keradangan dan ini adalah keradangan yang baik kerana ia berusaha untuk membasmi penyakit ini, tetapi ada adalah halus peringkat rendah keradangan yang menyebabkan banyak kesusahan.

Keradangan boleh disebabkan oleh bakteria seperti bakteria H. Pylori yang menyebabkan ulser perut. Tekanan boleh menjadi kronik ketegangan gred rendah akibat kenaikan kortisol (hormon yang dikeluarkan selama masa stres). Alahan makanan atau sensititivities yang boleh menyebabkan gejala. Diet dan gaya hidup dari terlalu banyak lemak, gula, kalori, rendah tahap dehidrasi, protein, kurang bersenam atau kekurangan kronik tidur semua menyumbang juga.

Jadi, bagaimana kita boleh mengurangkan keradangan? Melalui pilihan pemakanan dan gaya hidup. Penyelidikan yang banyak dan perlu diberi perhatian menunjukkan bahawa melalui makanan yang kita makan dan senaman yang kita dapat, kita boleh mewujudkan kesihatan yang optimum. Dengan memasukkan lemak baik melalui diet kita, seperti Omega 3 lemak, kita dapat mengurangkan ketegangan metabolik ini.

Omega 3 asid lemak adalah "penting" kerana badan kita tidak membuat mereka. Mereka diperlukan untuk kesihatan manusia dan mesti diperolehi dari diet kita. Sumber-sumber pemakanan terbaik Omega 3 asid lemak adalah: Lemak atau ikan berminyak seperti salmon, tuna, Hitam Cod, Sardin, Flaxseed dan Kenari. Menggabungkan 2 - 3 hidangan ikan lemak setiap minggu dan segelintir walnut setiap hari.

Antioksidan adalah sangat berfaedah dalam melindungi kesihatan anda. A lata peristiwa kimia berlaku apabila tekanan oxidated berlaku melalui pemakanan atau gaya hidup pilihan. Apabila badan memasuki negeri yang sangat teroksida, ia adalah disebabkan oleh radikal bebas dalam badan anda. Radikal bebas adalah molekul yang tidak stabil dan mengakibatkan kemusnahan banyak untuk tubuh kita. Antioksidan melindungi kita dari radikal bebas merosakkan tisu yang sihat.

Bagaimana kita boleh mendapatkan antioksidan? Melalui buah-buahan, buah beri, sayur-sayuran, bijirin penuh, kekacang, kacang dan makanan tambahan. Buah-buahan dan sayur-sayuran juga mengandungi pelbagai khasiat pemakanan yang sering bertindak sebagai antioksidan dengan melindungi sel-sel tubuh daripada kerosakan akibat radikal bebas. Makanan fitonutrien kaya: merah, hijau, kuning dan oren sayur-sayuran, bawang, bawang putih, sayur-sayuran cruciferous (kembang kol), sayur-sayuran berdaun hijau, bijirin penuh, kekacang, teh hijau, soya, bersama-sama dengan halia rempah dan kunyit.

Terdapat kajian baru-baru ini dari University of California, Davis menunjukkan produk tomato diproses boleh melindungi daripada keradangan. Sebuah badan baru muncul kajian menunjukkan bahawa keradangan sistemik boleh menjadi komponen penting kepada pembangunan penyakit kronik dan nampaknya, tomato boleh membantu. Penggunaan tetap produk tomato telah secara konsisten dikaitkan dengan risiko yang lebih rendah daripada beberapa jenis kanser dan penyakit koronari.

Jika anda mempunyai masalah mendapatkan yang disyorkan 5-9 hidangan buah-buahan dan sayur-sayuran setiap hari, cuba menambah makanan tambahan. Makanan tambahan yang boleh mengurangkan keradangan termasuk: Bawang Putih, Koenzim Q10 (CoQ10), Vitamin D, Alpha-Lipoic Acid, Multi Vitamin dan Mineral, Kalsium, Magnesium, minyak ikan (DHA & EPA), dan B Complex Vitamin.

Menggerakkan badan anda! Senaman boleh membantu mewujudkan lebih banyak otot dan kurang lemak, dengan itu, mengurangkan lemak yang berlebihan disimpan di dalam badan. Lemak yang berlebihan disimpan di dalam tubuh mencipta Protein C-Reaktif (CRP) dan molekul radang yang memasuki aliran darah yang membawa kepada penyakit jantung dan penyakit metabolik lain. A penanda biasa untuk keradangan adalah protein C-reaktif. Lemak adalah metabolisme aktif manakala otot adalah aktif dan membakar lebih banyak kalori. Obesiti adalah berkaitan dengan keradangan sistemik gred rendah dan seperti yang kita tahu, boleh membawa kepada banyak negeri-negeri penyakit kronik. Berjalan lima hari seminggu selama tiga puluh minit sehari akan membantu mengurangkan tahap protein C-reaktif.

Dengan memastikan kita konsisten makan pelbagai jenis makanan berkhasiat yang tinggi antioksidan dan fitokimia bersama-sama dengan senaman, kami boleh membantu untuk mengelakkan sebarang kejadian penyakit dan pada masa yang sama mewujudkan kesihatan yang optimum.

1 komentar: